5 غذای دشمن قلب و عروق را بشناسید

 

سال های زیادی ست که برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی توصیه می شود از غذاهای غنی از کلسترول، چرب و شور پرهیز شود. این سه عامل جزو “لیست بدترین” های قلبی عروقی بوده و کماکان هستند! متخصص تغذیه ، کیت پتن در این باره می گوید غذا می تواند بدن مارا تغذیه شده و سلامت نگاه دارد، یا آنرا مسموم و بیمار سازد. لذا نوع غذایی که مصرف می کنیم بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا، امروز با غذاهایی آشنا می شویم که طبق تحقیقات، مصرف نامتعادل آنها می تواند باعث گرفتگی عروق و مشکلات قلبی شود.

 

  1. نوشابه :

غنی از قند های ساده است و می تواند باعث افزایش شدید قند خون و ایجاد التهاب شود. التهاب ایجاد شده باعث آسیب به عروق و افزایش خطر حمله های قلبی گردد. هرچه بیشتر نوشابه بخورید، بیشتر در معرض بیماری های قلبی عروقی هستید.

 

  1. انواع شیرینی ها و دسرها

دانشمندان علم تغذیه در کانادا در مطالعات اخیر ، دریافتند که مصرف زیاد  هرگونه ماده غذایی که غنی از شکر سفید، شکر قهوه ای، عسل زیاد، ملاس، شربت ذرت و شهد باشد باعث ایجاد حالات التهابی در بدن، و در نتیجه افزایش ریسک بیماری های قلبی عروقی می شود.

 

  1. مارگارین

مارگارین یا “کره گیاهی” _ که البته این عبارت دروغی بیش نیست _ بسیار مضر تر از چربی و کره حیوانی ست ! حتما می پرسید چرا؟ در مارگارین روغن گیاهی استفاده می شود اما برای اینکه حالت جامد و سفت داشته باشد، این روغن ها “هیدروژنه” می شوند و در نتیجه غنی از اسیدهای چرب ترانس هستند که دشمن شماره یک سلامتی قلب به شمار می آیند .

 

  1. پودر های خامه و کف قهوه

این پودر ها هم اکثرا حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند که همانطور که گفته شد، بسیار برای سلامتی قلب مضرند. برای مطمئن شدن از داشتن یا نداشتن اسیدهای چرب ترانس، برچسب روی بسته این پودر ها را بخوانید.

 

  1. هات داگ

فراورده های گوشتی بطور کلی، بدلیل داشتن مواد نگهدارنده، و همچنین موادی که در حین پختن یا سرخ شدن در آنها بوجود می آیند،علاوه بر سرطانزا بودن، باعث افزایش ریسک بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

 

نویسنده :

محمدجعفر دهزاد

کارشناس ارشد تغذیه بالینی

 

منبع:

Cleveland Clinic’s Heart and Vascular Institute

Ohio State University

prevention.com

Jeff Volek, PhD, RD

Kate Patton, RD

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *