5 ایراد غذایی کودکان در سنین مدرسه و راهکار اصلاح آنها

 

اغلب کودکان در سنین خاصی بدغذایی را تجربه می کنند و این اتفاق با حضور در جمع دوستان در مدرسه معمولا تشدید می شود. در این مطلب قصد داریم ۵ ایراد عمده غذایی کودکان سنین مدرسه را بررسی کرده و راهکارهایی عملی برای آنها ارائه کنیم. ضمن اینکه فراموش نکنید رفتار خانواده، گروه دوستان، تزیین و طعم غذاهای ارائه شده به کودک نیز حائز اهمیت می باشد.

۱ . خودداري از مصرف گوشت:

برخي از كودكان سنين مدرسه از خوردن گوشت امتناع مي ورزند در حالي كه مصرف گوشت به عنوان منبع عمده پروتئين با كيفيت خوب، آهن و روي حائز اهميت است. لازم است به مادران توصيه شود در غذاهايي كه مورد علاقه كودك است از گوشت چرخ شده استفاده كنند مانند ماكاروني، املت گوشت، كتلت، همبرگر و كباب كه در منزل تهيه شود.

 

۲ . خودداري از مصرف گروه شير و لبنيات:

ميزان نياز به گروه شير و لبنيات در سنين مدرسه ۳- ۲ واحد در روز مي باشد. اگر کودک علاقه اي به خوردن شير ساده ندارد مي توان شير طعم دار خانگی را به او توصيه كرد. مثلا ترکیب شیر با انواع میوه ها مثل توت فرنگی یا موز و … . يهمچنین می توان مقداری عسل به شير اضافه نمود تا طعم آن تغيير كند . گفتنی است مقدار زياد كاكائو به علت داشتن اگزالات از جذب كلسيم شير جلوگيري مي كند.

مي توان شير را در قالب غذاهايي مثل فرني، شير برنج، سوپ و … به كودكان داد و يا از فرآورده هاي شير مانند ماست، پنير و كشك در وعده صبحانه، ناهار و شام يا بستني های لبنی در ميان وعده (به شرط مصرف متعادل) استفاده نمود .

 

۳ . خودداري از مصرف سبزي ها:

معمولاً كودكان در اين سنين تمايلي به مصرف سبزي هاي تازه ندارند. به مادران توصيه میشود كه سبزي هاي خام مثل هويج، گوجه فرنگي،كاهو، گل كلم و سبزي هاي پخته مثل چغندر پخته (لبو) نخود فرنگي ، لوبيا سبز، كدو حلوايي را به عنوان ميان وعده و با برش ها و تزیین مناسب به كودكان بدهند.

 

۴ . افراط در مصرف شكلات و شيريني :

مصرف بي رويه شكلات و شيريني موجب بي اشتهايي و سيري كاذب در كودكان شده، آنها را از مصرف وعده هاي اصلي غذايي باز مي دارد در نتيجه موجب اختلال رشد آنها خواهد شد. به والدين توصيه میشود حداقل در منزل از نگهداشتن شكلات و شيريني خودداري كنند و به اين ترتيب، دسترسي دائمي كودكان به اين خوراكي ها راكاهش دهند. از دادن شكلات و شيريني به عنوان جايزه خودداري كنند و با تنظيم يك برنامه منظم، تعداد شكلات و شيريني كه دانش آموز در طول روز مصرف مي كند را كنترل نمايند. براي جلوگيري از خراب شدن دندان ها بايد به كودكان آموزش داد كه پس از خوردن مواد قندي و شيريني به ويژه شكلات ها و آب نبات هايي كه به سطح دندان مي چسبند، دهان و دندان هاي خود را با آب و حتي الامكان مسواك شستشو دهند.

 

۵ . مصرف بي رويه تنقلات غذايي كم ارزش:

متاسفانه برخي از تنقلات تجاري مثل انواع پفك و چيپس به طور بي رويه توسط كودكان و دانش آموزان مصرف مي شود. خوردن پفك به خصوص قبل از وعده هاي غذايي به دليل ايجاد سيري كاذب كودكان را از خوردن وعده هاي اصلي كه بايد مواد مغذي موردنياز براي رشد را تامين كند باز مي دارد. از سوي ديگر نمك زياد اين مواد، ذائقه كودك را به خوردن غذاهاي شور عادت مي دهد. انواع چيپس ها عاوه بر شور بودن، به دليل چربي زيادي كه دارند موجب چاقي بي رويه كودكان مي شوند. مطالعات متعددي رابطه بين خوردن مواد شور در كودكي و افزايش فشار خون در دوران بزرگسالي را به اثبات رسانده است. نوشيدن بي رويه نوشابه هاي گازدار نيز علاوه بر ايجاد سيري كاذب، موجب اختلال در جذب مواد مغذي مانند كلسيم مي شود. به والدين توصيه میشود كه كودكان را به مصرف تنقلات سنتي مثل نخودچي و كشمش، گردو، بادام، پسته، گندم برشته، برنجك، عدس برشته شده، توت خشك، انجير خشك و میوه های خشک تشويق كنند و همچنين به جاي نوشابه هاي گازدار از دوغ، آب میوه طبیعی یا آب استفاده کنند

 

محمدجعفر دهزاد

کارشناس گروه تغذیه بالینی

دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *