شنبلیله، گیاه معجزه آسا!

شنبلیله در طب سنتی ایرانی، چینی و طب های جایگزین همواره نقش پررنگی داشته است. شنبلیله گیاهی است که می تواند فواید بیشماری برای سلامتی داشته باشد. یک قاشق غذاخوری دانه شنبلیله حاوی 35 کالری و چندین ماده مغذی است. شنبلیله حاوی مقدار مناسبی فیبر و مواد معدنی از جمله آهن و منیزیم می باشد. در این مقاله به آثار سلامتی اثبات شده شنبلیله اشاره می کنیم.

 

تاثیر بر تولید شیر مادر

شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای رشد کودک است. با این حال ، برخی از مادران ممکن است برای تولید مقادیر کافی شیر دچار مشکل شوند . در حالی که معمولاً برای افزایش تولید شیر مادر از داروهای مختلفی استفاده می شود ، تحقیقات نشان می دهد که شنبلیله ممکن است یک جایگزین طبیعی و ایمن برای افزایش شیر مادر باشد. بسیاری از مکمل های رایج بازار نیز برپایه همین گیاه ساخته شده اند.

 

تاثیر بر سطح تستوسترون در مردان

مطالعات نشان داده اند که شنبلیله اثرات مفیدی از جمله افزایش تستوسترون در مردان دارد. همچنین شنبلیله می تواند عملکرد جنسی را در مردان بهبود بخشد.

 

ممکن است به کنترل دیابت و سطح قند خون کمک کند

شنبلیله ممکن است به شرایط متابولیک مانند دیابت کمک کند. به نظر می رسد شنبلیله با افزایش تحمل کربوهیدراتی بدن، بر هر دو نوع دیابت 1 و 2 تأثیر می گذارد. این نقش شنبلیله ممکن است به دلیل اثر آن بر افزایش عملکرد انسولین یا محتوای بالای فیبر آن باشد. به هرصورت به نظر می رسد استفاده از شنبلیله برای بیماران دیابتی (تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه) مناسب باشد.

 

سایر فواید شنبلیله برای سلامتی

تحقیقات اولیه نشان می دهد که شنبلیله ممکن است به موارد زیر کمک کند:

کنترل اشتها – تاکنون ، 3 مطالعه ارتباط بین مصرف شنبلیله و کاهش مصرف چربی و اشتها را نشان داده اند.

سطح کلسترول – برخی شواهد نشان می دهد که شنبلیله می تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

سوزش سردل – شنبلیله می تواند علائم سوزش سر دل (ریفلاکس معده) را کاهش می دهد. در واقع ، اثرات آن با داروهای ضد اسید مشابهت دارد.

مصرف شنبلیله

با توجه به اینکه مکمل های مختلفی بر پایه این گیاه ساخته شده و همچنین مصرف بی رویه خود فراورده های گیاهی ممکن است برای کبد آسیب زننده باشد، بهتر است پیش از مصرف درباره هدف، علائم و دوز مصرفی با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمایید.

 

ایمنی و عوارض جانبی

مصرف شنبلیله برای افراد سالم نسبتاً بی خطر است. با این حال ، فرم مکمل آن، مانند اکثر مکمل ها، ممکن است عوارض جانبی مانند اسهال و سوء هاضمه را به صورت موقتی نشان دهد. همچنین ممکن است اشتها را کاهش دهد که در مورد افراد کم وزن و لاغر مناسب نیست. با توجه به تأثیر احتمالی شنبلیله بر قند خون ، در صورت مصرف داروهای کنترل دیابت یا مکمل های دیگر که سطح قند خون را کاهش می دهند ، باید با احتیاط و مشورت با پزشک مصرف شود.

 

محمدجعفر دهزاد

کارشناس ارشد تغذیه بالینی

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

 

منابع:

https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/171324/nutrients

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21261516/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21312304/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19857068/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11370345/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19353539/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9175175/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20623611

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *